43-400 Cieszyn, Plac Wolności 7b +48 33 85 211 32
baner

25-lecie wymiany z Annweiler
W dniach 16-24 września grupa 25 uczniów naszego liceum pod opieką Pani Ewy Cieplik, Pani Urszuli Brody- Gawełek, w towarzystwie Pani Aleksandry Żelińskiej oraz Pana Grzegorza Ząbka była na 25 już wymianie międzyszkolnej w Annweiler, miejscowości położonej w południowo- zachodnich Niemczech. 16 września około godziny 19 wyruszyliśmy spod szkoły na wyczekiwaną tak przez nas wymianę- niecierpliwi i spragnieni zobaczenia swoich niemieckich kolegów i poznania tego malowniczego rejonu, jakim jest Nadrenia. Około godziny 8 następnego dnia zatrzymaliśmy się w Rothenburgu, zabytkowym mieście, słynącym nie tylko z okazałych murów obronnych i historycznego ratusza z ryneczkiem, ale też z miejscowego przysmaku, jakim jest Schneeballe, słodkości zrobione z ciasta podobnego do tego, jakie znamy z faworków. Odwiedziliśmy tam rozsławione sklepy Bożonarodzeniowe, w których można spędzić godziny na przyglądaniu się misternie zrobionym ozdobom świątecznym. Po około godzinie byliśmy z powrotem w drodze do Annweiler i choć pogoda zrobiła się i brzydka i powitał nas niestety deszcz, to nie ostudziło to naszego zapału i uciechy z wymiany. Po około trzech godzinach dojechaliśmy na miejsce, gdzie czekali na nas już nasi niemieccy koledzy wraz z nauczycielami i dyrekcją. Po krótkim przywitaniu, zaproszono nas na obiad, gdzie dostaliśmy materiały dotyczące samego miasteczka jak i planu naszej wymiany. Po obiedzie udaliśmy się do naszych domów, gdzie mieliśmy czas na poznanie naszych nowych rodzin i zadomowienie się. W piątek zaś odbyła się Oficjalna, druga już uroczystość z Okazji 25-leciawymiany naszych szkół ( pierwsza miała miejsce w Cieszynie). Oprócz dyrekcji obu szkół, był także burmistrz miasteczka a także uczennica, która brała udział w jednej z pierwszych wymian. Pomiędzy przemówieniami naszych dyrektorów mogliśmy wysłuchać repertuaru przygotowanego przez orkiestrę szkolną Triefels Gymnazjum. Co warto podkreślić, osobą, której szczególnie dziękowano w tym dniu była Pani Aleksandra Żelińska, która przez wiele lat uczyła u nas języka angielskiego, ale przede wszystkim była koordynatorką wymiany i jej współzałożycielką. Przyznać trzeba, że była to podniosła i też poruszająca uroczystość, na której padło wiele pięknych słów, mówiących o tym, jak ważne jest kontynuowanie idei wymiany i dalsze poznawanie się i przyjaźń naszych dwóch państw. Pani Żelińska dostała piękny bukiet kwiatów od burmistrza, nasi uczniowie zaś drobne upominki i słodycze od dyrekcji Triefels Gimnazjum. Jednak nie byliśmy dłużni, i także obdarowaliśmy dyrekcję i nauczycieli koordynujących wymianę prezentami z Polski. Po zakończeniu uroczystości, udaliśmy się wraz z naszymi niemieckimi przyjaciółmi do domów, gdzie każdy z nas miał zapewnione wiele atrakcji przez weekend. W poniedziałek uczestniczyliśmy w bardzo ciekawej lekcji chemii, gdzie mogliśmy wziąć udział w trzech doświadczeniach. Po zabawie w chemików, przyszedł czas na zwiedzanie miasta. Poznaliśmy historię tego urokliwego miasteczka i spotkaliśmy się też z jego burmistrzem, który ugościł nas w Sali konferencyjnej ratusza i opowiedział kilka ciekawych historii i anegdot dotyczących miasta. Po południu udaliśmy się na basen w Dahn. Następnego dnia czekał nas nie lada wysiłek, mianowicie wspinaczka na górę Triefels, gdzie mogliśmy podziwiać cały region, otaczające nas góry i niesamowite widoki. Zwiedziliśmy też zamek, wraz z jego wieżą, starą kaplicą i salą, w której przechowywane są kopie klejnotów koronnych. Po takiej lekcji historii, udaliśmy się do miasta Neustadt, gdzie mieliśmy czas wolny, by zwiedzić wszystkie jego klimatyczne uliczki i zrobić małe zakupy. Środa była dniem, na który większość z nas najbardziej czekało- pojechaliśmy do Strasburga. Mieliśmy tam zwiedzanie zorganizowane z przewodnikiem, który pokazał nam najważniejsze miejsca i opowiedział o burzliwej, ale też bardzo ciekawej historii tego francuskiego miasta. Mieliśmy czas, by spróbować też tradycyjnego francuskiego croissanta czy makaroników, słodkiego przysmaku Francji. Następnie udaliśmy się na rejs statkiem, gdzie dane nam było obejrzeć malowniczą, zabytkową dzielnicę miasta zwaną „ Małą Francją” oraz nowoczesną, w której znajduje się m.in. Europejski Trybunał Praw Człowieka. Następnego dnia nadszedł już niestety dzień powrotu. Nawiązaliśmy wiele cennych i wartościowych znajomości, poznaliśmy nową kulturę i zwyczaje, oraz zwiedziliśmy miejsca, w których normalnie możliwe, że nie dane byłoby nam być. Ale Przede wszystkim, przełamaliśmy stereotypy tkwiące w naszej mentalności od lat i przekonaliśmy się, jak ważna jest tego typu integracja. Z niecierpliwością wyczekujemy następnej wymiany i jeszcze raz dziękujemy naszym nauczycielom za chęci organizacji takiej wymiany i za danie nam szansy wyjazdu na tak świetną wymianę.
Wyjazd nasz, jak co roku został dofinansowany ze środków międzynarodowej organizacji Polsko - Niemiecka Współpraca Młodzieży. Za wsparcie bardzo serdecznie dziękujemy.