43-400 Cieszyn, Plac Wolności 7b +48 33 85 211 32
baner

BIAŁA FRANCJA - niepowtarzalna wymiana
Tegoroczny wyjazd do Solesmes na wymianę z naszą partnerską szkołą Lycée Saint Michel na pewno przejdzie do historii. Nie tylko z uwagi na bardzo sympatyczną dwudziestkę naszych uczniów, ciekawe wycieczki, piękne zabytki czy nowe odkrycia kulinarne… Wszystko zaczęło się 5 marca. Do Francji przywieźliśmy ze sobą słoneczną pogodę i wiosenne temperatury. Pierwszego dnia razem z naszymi francuskimi przyjaciółmi zwiedziliśmy piękne miasto Lille – stolicę regionu Nord-Pas de Calais. Drugiego dnia pojechaliśmy do Paryża, spacerowaliśmy malowniczymi uliczkami Montmartre, podziwialiśmy stolicę ze szczytu wieży Eiffel’a, zobaczyliśmy place Concorde, Vendôme, Palais de l’Elysée gdzie rezyduje prezydent Republiki, ogrody Tuileries i piramidę Luwru. Kolejne dni mijały na wycieczkach po regionie i poznawaniu tradycji departamentu Nord: muzeum malarza Henri Matisse’a, fabryki słynnych na cały świat koronek z Caudry, partnerskiego miasta Cieszyna – Cambrai, a w nim produkcji cukierków "Betises". Ostatniego dnia w planach mieliśmy degustację serów na farmie kóz, potem wyjazd na lotnisko, ale… spadł śnieg, utworzyły się zaspy i wszystkie drogi stały się nieprzejezdne. Śnieg na północy Francji jest rzadkością, mieszkańcy nie mają łopat do odśnieżania, pługi nie jeżdżą, szkoły i sklepy zamknięte, miasteczka wyludnione – paraliż à la française! Powrót w ustalonym terminie okazał się niemożliwy. Utknęliśmy. Jednak rodziny francuskie okazały nam wsparcie i serdeczną gościnność, która sprawiła, że 5 dodatkowych dni minęło szybko i przyjemnie, a także z dużymi korzyściami językowymi. Śnieg powoli się topił, pogoda poprawiała i w niedzielę 17 marca ruszyliśmy bez przeszkód na lotnisko. Nie da się ukryć, że dla nas to niewyobrażalne, aby z powodu śniegu nie móc się ruszyć z domu. Jednak we Francji podejście jest inne i to także była dla nas lekcja kulturowa. Czekamy teraz na rewizytę francuskich korespondentów w czerwcu. Śnieg na pewno ich nie zaskoczy!