43-400 Cieszyn, Plac Wolności 7b +48 33 85 211 32
baner

La belle France!
W dniach 19-26 marca 2011r. przebywaliśmy we Francji, w ramach wymiany z naszą partnerską szkołą Lycée Saint Michel w Solesmes na północy kraju. Z zasypanego śniegiem Cieszyna, nocą, udaliśmy się na lotnisko w Pyrzowicach by na ósmą rano być na miejscu. Podchodząc do lądowania w Beauvais naszym oczom ukazała się zielona, w pełnym wiosennym rozkwicie Francja! Zamówiony autokar zawiózł nas do Solesmes, gdzie czekały na nas francuskie rodziny z naszymi korespondentami. Od razu się rozpoznaliśmy dzięki nawiązanym wcześniej kontaktom na Facebooku. I tak zaczął się tydzień pełen różnych atrakcji turystycznych i oczywiście gastronomicznych! W poniedziałek, po weekendzie spędzonym tête-à-tête z Francuzami, rozmowom o kulinarnych odkryciach i smakowych doświadczeniach nie było końca… Zeszły one jednak na drugi plan, gdy wjeżdżaliśmy do Paryża i kolejno wyłaniały się przed nami wspaniałe zabytki. Syndrom paryski…?:) Wyjechaliśmy na szczyt wieży Eiffla i odwiedziliśmy muzeum Luwru. Następne dni wypełniły wycieczki krajoznawcze podczas których zwiedziliśmy: La Coupole - hitlerowski bunkier z magazynem tajnej broni V2, Le Touquet-Paris-Plage – elegancki nadmorski kurort, Lille – stolicę regionu Nord-Pas-de-Calais, zaprzyjaźnione z Cieszynem miasto Cambrai z pięknym ratuszem, w którym ugościł nas wiceburmistrz, Le Cateau – rodzinne miasto Henri Matisse’a i muzeum jego twórczości oraz niespodzianką – czasową wystawą prac Rodin’a. W Solesmes także przyjął naszą grupę burmistrz miasteczka, który wręczył Pani Aleksandrze Żołnowskiej numizmat z herbem miasta. Nieopisanym przeżyciem była dla nas możliwość zwiedzenia bazy wojskowej sił powietrznych Francji BA 103 i obecność przy starcie czterech samolotów myśliwskich – Mirage, rykiem silników rozdzierających niebo…! Nie obyło się też bez lekcji w szkole i … smacznego obiadu w szkolnej stołówce. Czekamy teraz na rewizytę naszych francuskich przyjaciół w czerwcu. A bientôt!