Mobilność językowa w Dublinie
Wiele anegdot krąży o irlandzkiej pogodzie, że nie sprzyja odwiedzającym, że smaga wiatrem i wiele, wiele innych... Jednak przy podejmowaniu decyzji o wyborze miejsca do doskonalenia umiejętności językowych, względy pogodowe były zdecydowanie drugorzędnymi, choć i tu spotkało nas zaskoczenie. Dublińska aura okazała się pogodna, parasole zostały w plecaku, więc mogłyśmy, eksplorować miasto na piechotę i poznawać codzienną kulturę i zwyczaje Irlandczyków. Naszym celem było wniknięcie w codzienność anglojęzycznego świata, czyli wykorzystywanie umiejętności językowych również po zakończeniu zajęć, ale też w przestrzeni miejskiej: w sklepach, instytucjach kultury czy chociażby kafejkach.
W dniach 17-28 czerwca miałyśmy przyjemność uczestniczyć w dwutygodniowym szkoleniu językowym, typu courses and training, organizowanym przez Teacher Academy Ireland Limited, wspieranym przez Unię Europejską w ramach projektu Erasmus+. Wyjazd 3 nauczycielek Kopera był możliwy dzięki realizowanej w naszej szkole Akredytacji Erasmusa (nr projektu 2023-1-PL01-KA121-SCH-000122949)
Nasi trenerzy – Miriam Stewart i Robert Sweeny organizowali zajęcia, podczas których miałyśmy w kilkunastoosobowych międzynarodowych grupach wzbogacać znajomość słownictwa oraz polepszać umiejętność komunikacji, czytania i słuchania w języku angielskim.
Kurs składał się z dwóch modułów. W pierwszym skupiliśmy się na ćwiczeniach związanych z doskonaleniem umiejętności własnych, w drugim ulepszanie umiejętności językowych w różnych sytuacjach. Każdy z modułów był połączony z pracą w oparciu o różnorodne metody pedagogiczne, mogące posłużyć nam do wykorzystania w codziennej praktyce szkolnej. Były to między innymi metody arte, które poprzez obraz, dźwięk, słowo czy określenie emocji pozwalały na analizę różnorodnych zagadnień.
Istotnym czynnikiem zajęć był również kontekst kulturowy, dzięki czemu każdy uczestnik mógł zapoznać się z bogatą historią, kulturą i literackim dorobkiem Irlandii. Każdy mógł też zmierzyć się z trudem tworzenia poezji oraz mitów, a następnie prezentacji tych form przed grupą.
Formy realizacji zajęć były dla nas mile zaskakujące, ponieważ właśnie w ramach warsztatów mogłyśmy zwiedzić EPIC The Irish Emigration Museum oraz Little Museum w Dublinie. Wizyty nie miały jednak na celu tylko uatrakcyjnienia zajęć, lecz były podstawą do przeprowadzenia cyklu tematycznych warsztatów.
Trenerzy z Teacher Academy zadbali również o ty by każdy z nas mógł zapoznać się z pięknem regionu i miasta, więc w ramach realizacji tego założenia zostały zorganizowane wycieczki. Jedna z nich wiązała się ze zwiedzaniem Dublina, druga natomiast pozwoliła na odwiedziny wczesnochrześcijańskiego opactwa z VI wieku n.e. oraz parku i jezior w Glendalough. Całodzienne zwiedzanie zakończył pobyt w Russborough – jednym z najpiękniejszych irlandzkich pałaców, wzniesiony w pierwszej połowie XVIII wieku.
To jednak nie koniec interesujących, choć nietypowych aktywności edukacyjnych oferowanych przez organizatora, ponieważ w ramach oferty warsztatowej miałyśmy możliwość uczestnictwa w „International Food Fair” (Międzynarodowe Targi Żywności), gdzie mogłyśmy posmakować tradycyjne potrawy z różnych krajów uczestników kursów. Dla uczestników kursów zorganizowano również lekcje tańca irlandzkiego, co okazało się jednoznaczne z doskonałą zabawą!
Bardzo dziękujemy Dyrekcji II Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie oraz Pani Aleksandrze Cieślar – koordynatorowi projektu za stworzenie możliwości podnoszenia kompetencji językowych i komunikacyjnych, jak również wzbogacenie warsztatu naszej pracy.