FASTRYGOWANIE CIESZYŃSKIEJ OPOWIEŚCI
W miniony piątek, 18 września, klasa 2a oraz uczestnicy projektu Erasmus Plus „Let’s break stereotypical thinking” wzięli udział w interdyscyplinarnych warsztatach pt. „Fastrygowanie cieszyńskiej opowieści”, których tematyka skupiała się wokół szeroko rozumianej granicy.
Zamiast tradycyjnie siedzieć w szkolnych ławach, młodzież udała się na twórczy spacer wzdłuż Olzy i wyposażona w instaxy poszukiwała miejsc związanych z granicą, które chciałaby uwiecznić na spontanicznej fotografii. Podczas wędrówki dyskutowaliśmy o tym, czym jest dla nas doświadczenie granicy i przygraniczności, w jaki sposób wpływa ona na przestrzeń i bycie w niej, jak oddziałuje na międzyludzkie relacje. Natychmiastowość i pewna nieprzewidywalność instaxowej fotografii daje jej inną perspektywę oglądu z pozoru doskonale znanych miejsc. Wszystkie zespoły zaangażowały się w grupową pracę i w ten sposób powstały kolaże zdjęć, z których po powrocie do szkoły, uczniowie tworzyli swoje wizualno-słowne opowieści. Częścią warsztatu było także obejrzenie filmu złożonego wyłącznie z obrazów Google Maps, a przedstawiającego granicę amerykańsko-meksykańską.
Film stał się przyczynkiem do dyskusji o prawach człowieka, w szczególności prawie do swobodnego przemieszczania się, a także problemu sztuczności politycznych podziałów.
Warsztaty poprowadziło Stowarzyszenie Przestrzeń Otwarcia, za co serdecznie dziękujemy.
Zamiast tradycyjnie siedzieć w szkolnych ławach, młodzież udała się na twórczy spacer wzdłuż Olzy i wyposażona w instaxy poszukiwała miejsc związanych z granicą, które chciałaby uwiecznić na spontanicznej fotografii. Podczas wędrówki dyskutowaliśmy o tym, czym jest dla nas doświadczenie granicy i przygraniczności, w jaki sposób wpływa ona na przestrzeń i bycie w niej, jak oddziałuje na międzyludzkie relacje. Natychmiastowość i pewna nieprzewidywalność instaxowej fotografii daje jej inną perspektywę oglądu z pozoru doskonale znanych miejsc. Wszystkie zespoły zaangażowały się w grupową pracę i w ten sposób powstały kolaże zdjęć, z których po powrocie do szkoły, uczniowie tworzyli swoje wizualno-słowne opowieści. Częścią warsztatu było także obejrzenie filmu złożonego wyłącznie z obrazów Google Maps, a przedstawiającego granicę amerykańsko-meksykańską.
Film stał się przyczynkiem do dyskusji o prawach człowieka, w szczególności prawie do swobodnego przemieszczania się, a także problemu sztuczności politycznych podziałów.
Warsztaty poprowadziło Stowarzyszenie Przestrzeń Otwarcia, za co serdecznie dziękujemy.