43-400 Cieszyn, Plac Wolności 7b +48 33 85 211 32
baner

XX Międzynarodowy Rajd „Ku źródłom Wisły”
W sobotni wczesny poranek 23 marca 2024r. grupa młodych turystów z naszego liceum spotkała się w Wiśle Czarne na starcie XX Jubileuszowego Międzynarodowego Rajdu „Ku źródłom Wisły”, który został zorganizowany przez PTTK odział Wisła oraz miasto Wisła.
Pod opieką przewodnika Pana Roberta Troszoka wyruszyliśmy niebieskim szlakiem i przeszliśmy urokliwą Dolinę Białej Wisełki, podziwialiśmy najpiękniejsze w Beskidzie Śląskim wodospady tzw. Kaskady Rodła, wspięliśmy się na szczyt Baraniej Góry (1220 m n.p.m.) a tam z wieży widokowej podziwialiśmy rozległy widok na pasma górskie Polski, Czech i Słowacji. Następnie zeszliśmy na Przysłop do schroniska PTTK gdzie chwilkę odpoczęliśmy, zjedliśmy dobry żurek i słodkie drożdżówki przygotowane przez organizatora rajdu. Jakub Kwolek wziął udział w konkursie na piosenkę – zagrał na harmonijce oraz zaśpiewał i oczywiście zdobył pierwsze miejsce! W drodze powrotnej przeszliśmy częściowo Dolinę Czarnej Wisełki a następnie przez Stecówkę, przełęcz Szarcula na Kubalonkę.
Podczas całej trasy mogliśmy dowiedzieć się niezwykle ciekawych rzeczy dotyczących środowiska przyrodniczego Beskidów, zapoznać się z formami ochrony przyrody oraz usłyszeć kilka faktów z historii i kultury naszego regionu. Podczas prawie całej wycieczki towarzyszyła nam niezwykle piękna, słoneczna i ciepła pogoda. Ale jak to bywa w górach pogoda lubi się zmieniać i ostatnia godzina naszej pieszej podróży przebiegała w gwałtownych i silnych podmucha wiatru oraz intensywnych opadach. Zmokliśmy zupełnie! Ale humory nam dopisywały!
Kończąc tę naszą relacje podsumujmy: celami naszej wyprawy było propagowanie turystyki kwalifikowanej, upowszechnianie czynnego i zdrowego wypoczynku, poznawanie piękna Beskidów oraz podtrzymywane wspólnoty turystycznej pogranicza polsko-słowacko-czeskiego.
Dodatkowym celem tej wyprawy było uświetnienie Światowego Dnia Wody – bo woda towarzyszyła nam na całej trasie naszego rajdu poprzez wartko płynące potoki, szumiące kaskady, źródła czyli wypływy wód podziemnych, rozległe płaty śniegu, chmury, które są nagromadzeniem pary wodnej a w końcu intensywnego opadu deszczu. Doświadczyliśmy wszystkich form wody w środowisku przyrodniczym i byliśmy świadkami obiegu wody w przyrodzie – prawdziwa lekcja geografii!